شماره مجازی رایگان

خرید شماره مجازی

شماره مجازی رایگان

خرید شماره مجازی

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تجزیه و تحلیل فیلم روندی است که در آن دانلود فیلم از لحاظ نشانه شناسی ، ساختار روایت ، بافت فرهنگی و صحنه های مختلف از دیگر رویکردها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. اگر این شرایط برای شما جدید است ، تاپ موویز نگران نباشید - در بخش بعدی توضیح داده می شود.

تجزیه و تحلیل فیلم ، مانند تجزیه و تحلیل ادبیات (متون داستانی و غیره) نوعی تجزیه و تحلیل بلاغی است - تحلیل و ارزیابی انتقادی از گفتمان ، شامل کلمات ، عبارات و تصاویر. داشتن یک استدلال روشن و شواهد اثبات کننده ، هرچقدر برای تحلیل فیلم بسیار مهم است ، مانند سایر فرم های نوشتاری دانشگاهی.

بر خلاف ادبیات ، فیلم عناصر بصری و تصویری را در بر می گیرد و بنابراین بعد جدیدی را برای تجزیه و تحلیل معرفی می کند. در نهایت ، با این حال ، تجزیه و تحلیل فیلم تفاوت چندانی با هم ندارد. به تمام مواردی که در یک فیلم صحنه ایجاد می کند فکر کنید: بازیگران ، نورپردازی ، زاویه ها ، رنگ ها. همه این موارد ممکن است در ادبیات غایب باشد ، اما آنها از روی کارگردان ، تهیه کننده یا فیلمنامه نویسان انتخاب های عمدی هستند - همانند کلماتی که نویسنده اثر ادبیات انتخاب کرده است. علاوه بر این ، ادبیات و فیلم عناصر مشابهی را در خود جای داده اند. آنها هر دو دارای توطئه ، شخصیت ، گفتگو ، تنظیمات ، نمادگرایی هستند ، و دقیقاً همانطور که می توان عناصر ادبیات را برای هدف و تأثیر آنها مورد بررسی قرار داد ، این عناصر را می توان به همان شکل در فیلم تحلیل کرد.

انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل فیلم
فهرست شده در اینجا رویکردهای متداول برای تحلیل فیلم است ، اما این به هیچ وجه یک لیست جامع نیست ، و شما ممکن است رویکردهای دیگر را در کلاس بحث کرده باشید. مطمئن شوید که انتظارات استاد خود را درک کرده اید ، مانند هر کار دیگری. این راهنما بهترین راه حل برای فهمیدن پیام ها یا در صورت انجام تکالیف باز بیشتر ، روش های مختلف تحلیل فیلم را در نظر می گیرد.

به خاطر داشته باشید که هر یک از عناصر فیلم را می توان اغلب به طور هم زمان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. یک مقاله تجزیه و تحلیل فیلم واحد ممکن است به طور همزمان شامل همه رویکردهای زیر و موارد دیگر باشد. همانطور که ژاک آومنت و میشل ماری در «تحلیل فیلم» پیشنهاد می کنند ، روش درست و جهانی برای نوشتن تحلیل فیلم وجود ندارد.

آنالیز نشانه شناسی
تجزیه و تحلیل نشانه شناختی عبارت است از تجزیه و تحلیل معنی در پشت علائم و نمادها ، که معمولاً شامل استعاره ها ، قیاس ها و نمادگرایی است.

این لزوماً نیازی به چیز دراماتیک ندارد. در مورد چگونگی استخراج اطلاعات از کوچکترین نشانه های زندگی روزانه خود فکر کنید. به عنوان مثال ، چه ویژگی هایی می تواند در مورد شخصیت فردی برای شما تعریف کند؟ چیزی به اندازه ظاهر شخص می تواند اطلاعاتی را درباره آنها نشان دهد. کفش و تخت خواب ناسازگار ممکن است نشانه بی دقتی باشد (یا اتفاق دیوانه ای در آن روز رخ داده است!) ، در حالی که یک پیراهن و کراوات لباس نامحسوس نشان می دهد که فرد برتر و مناسب است. ادامه در این زمینه:

چه چیزهایی ممکن است بتوانید از نکات کوچک درباره شخصیت ها استنباط کنید؟
چگونه از این نکات (نشانه ها) برای ساخت شخصیت ها استفاده می شود؟ آنها چگونه با نقش نسبی آن شخصیت ها یا روابط بین چندین شخصیت ارتباط دارند؟
نمادها حاکی از مفاهیم (آزادی ، صلح و ...) و احساسات (نفرت ، عشق و ...) است که غالباً هیچ ارتباطی با آنها ندارند. آنها بطور آزاد در ادبیات و فیلم استفاده می شوند و پیدا کردن آنها از یک فرآیند مشابه استفاده می کند. از خودت بپرس:

چه اشیا یا تصاویر در چندین مورد تکرار می شوند؟
در دستکش های السا منجمد در صحنه های مختلف ظاهر می شود.
در چه زمینه ای ظاهر می شوند؟
دستکش های او را برای اولین بار توسط پدرش به او داده می شود تا جادو خود را مهار کند. او همچنان در سراسر صحنه تاجگذاری آنها را می پوشاند ، قبل از اینکه در آخر ، در توالی Let It Go ، آنها را دور کند.
باز هم ، روش تحلیل نشانه شناسی در فیلم مشابه روش ادبیات است. به معنای عمیق تر موجود در پشت اشیا یا اعمال فکر کنید.

چه چیزی می تواند دستکش های السا را ​​نمایندگی کند؟
دستکش های السا ترس از جادو و به تعبیر خودش را نشان می دهد. گرچه سعی دارد با پنهان کردن دستان خود در داخل دستکش و انکار بخشی از هویت خود ، جادوی خود را مهار کند ، اما در نهایت دست از دستکش در تلاش برای پذیرش خود رها می کند.

تجزیه و تحلیل ساختار روایت
تجزیه و تحلیل ساختار روایت تجزیه و تحلیل عناصر داستان ، از جمله ساختار نقشه ، انگیزه های شخصیت و موضوع است. مانند ساختار دراماتیک ادبیات (نمایش ، افزایش اقدام ، اوج ، اقدام عملی ، وضوح) ، فیلم دارای آنچه به عنوان ساختار سه قانون شناخته می شود دارد: "عمل یک: راه اندازی ، قانون دوم: رویارویی و عمل سه: قطعنامه". تحلیل ساختار روایتگر داستان فیلم را به این سه عنصر تقسیم می کند و ممکن است سؤالاتی را در نظر بگیرد:

چگونه داستان از ساختارهای معمولی پیروی می کند یا منحرف می شود؟
اثر پیروی یا انحراف از این ساختار چیست؟
موضوع فیلم چیست و چگونه این موضوع ساخته می شود؟
دوباره نمونه ی Frozen را در نظر بگیرید. می توانید با قرار دادن اشیاء / رویدادهای نمادین در متن ساختار روایی ، از نمادگرایی و ساختار روایی در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال ، اولین ظاهر دستکش در قانون یک است ، در حالی که ترک آنها در قانون دو انجام می شود. بنابراین ، داستان به گونه ای پیش می رود که رشد شخصی السا را ​​نشان می دهد. در زمان قانون سه ، قطعنامه ، عدم تمایل او به لمس (محصولی از ترس از جادوی خودش) از بین می رود و این موضوع مایه پذیرش خود است.

تحلیل متن
تحلیل متنی ، تجزیه و تحلیل فیلم به عنوان بخشی از یک زمینه گسترده تر است. به فرهنگ ، زمان و مکان ساخت فیلم بیاندیشید. فیلم درباره فرهنگی که آن را ایجاد کرده چه می تواند بگوید؟ دغدغه های اجتماعی و سیاسی دوره زمانی چیست؟ یا مانند تحقیق در مورد نویسنده یک رمان ، شما ممکن است کارگردان ، تهیه کننده و افراد دیگر را برای ساخت فیلم مهم بدانید. جایگاه این فیلم در حرفه کارگردان چیست؟ آیا این با سبک معمول کارگردانی او مطابقت دارد یا در جهت جدیدی حرکت می کند؟ نمونه های دیگر رویکردهای متن ممکن است تحلیل فیلم از نظر حقوق مدنی یا جنبش فمینیستی باشد.

به عنوان مثال ، منجمد اغلب با جنبش اجتماعی LGBTQ در ارتباط است. ممکن است شما با این تفسیر موافق یا مخالف باشید ، و با استفاده از شواهد فیلم ، استدلال خود را حمایت کنید.

چند سؤال دیگر که باید در نظر بگیرید:

وقتی فیلم خارج از فرهنگ آن دیده می شود ، معنای فیلم چگونه تغییر می کند؟
چه ویژگی هایی فیلم را از فرهنگ خاص خود متمایز می کند؟

 

منبع : 

https://top-movies.ir/

  • محمد طالبی